LOTTA

Hur brukar ni göra med era hästar tex med bettbyten, fodertillskott, skoning, träningsupplägg osv? Hade varit intressant att läsa och jämföra hur olikahästägare gör med sina hästar och om det är någon skillnad på tävlingshästar och hobbyhästar. Kan inte alla som läser min blogg skriva det i en kommentar? Så lägger jag upp de olika i ett eget inlägg och länkar till era bloggar?
Här kommer i alla fall Cassiopejas:

Bett:
Jag har 3 olika bett till Peja. Det är ett rakt novabett med lösa ringar som jag mest använder till dressyr, ett 3-delat eggbett som jag mest använder till hoppning och ett rakt med fasta ringar som jag använder annars. Alltså blir det väldigt mycket variation under en vecka. Hon gillar att byta bett ofta så det inte trycker på samma ställe hela tiden. Märker faktiskt en förändring på henen när jag använder olika bett och när jag bara använder ett. Slutsats: Variation är bra!

                   

     Eggbettet                                  Raka tränsbettet                                Novabettet




Fodertillskott:

När Peja fäller päls på våren och sätter päls på hösten blir hon riktigt tjurig. Märker nästan aldrig någonting under brunsten men vid de två tillfällena blir hon hemsk. Det lindras väldigt enkelt genom att ge henne 15 ml B-vitaminer på kvällen. Hon blir en helt annan häst. Om hon känns extremt trött och olustig och inte sig själv har det hjälpt att ge henne lite järn blandat i maten.


 

         B-vitamin



Träningsupplägg:

Jag brukar hålla i gång Peja hela året. På vintern om det blir väldigt kallt eller snöstorm får hon ledigt men annars rider jag henne som vanligt. På sommaren samma sak, är det megavrmt får hon stå eller så rider jag vid 7 på morgonen alternativ 22 på kvällen. Om det varit mpnga tävlingar varje helg och det inte är några på ca 2 veckor så får hon en veckas ledigt men jag skrittar henne ca 15.30 minuter varje dag ändå (dock går jag med henne, rider alltså inte). Annars så har vi ett schema som vi försöker hålla, ändras ibland om det är tävling mitt i vekcan eller båda dagarna och vad det är för tävling. Men hon har alltid en ledig dag i veckan. Ibland blir det två om jag inte har tid eller mycket i skolan. Schemat ser ut så här:

Mån: uteritt med intervallträning
Tis: ledigt/promenad
Ons: dressyr
Tors: uteritt
Fre: hoppning
Lör: valfritt (vad man känner att man behöver träna på/longering, tömkörning)
Sön: dressyr

Det här funkar bra för Peja. Hon har väldigt lätt för att bli uttråkad. Rider man dressyr två dagar i rad blir hon jäkligt arg på mig kan jag lova. Men detta schemat är omväxlande och passar henne bra!




Skoning:

Vi skor om våra hästar normalt var 10:e vecka. Det behövs inte tidigare. Skorna är inte utsitna förren då. Dock är Peja konungarnas konung på att trampa av sig skorna så hon går med boots i hagen och vid ridning.

Det va det tror jag :) Skriv nu på om era hästar!


Kommentarer från er söta läsare.

Haha okej här kommer min ponny:
Jag rider honom ALLTID på ett tredelat "vanligt" bett. Gör det för jag vågar typ inte byta.. Haha men han trivs bra med det och den funkar bra för oss båda, np där inte :D
Våra hästar äter xtremt mycket hö men de trivs hur bra som helst med det och håller sig fint på det oxå men på vintern får min groov 90 och min systers får havre året om för han e en riktig slöfock! De får även B-vitaminer när de fäller/sätter päls, fast de får i pellets form (:
Mitt och min ponnys schema ser ut ungefär som erat med ca 2-3 dagars uteritt, kullaberg strand inräknat. hoppning en dag i veckan och dressyr/markarbete resten av veckan, jag kan inte heller rida min ponny i padocken här hemma två dagar i rad, han blir super seg och trött! Och så tävlar vi ju oxå på helgerna när det finns tävlingar, våra hästar har sällan helt lediga dagar det brukar bli nån baracka ritt på 15-20 min ist (:
Vi skor våra hästar var 8:e vecka. På sommaren var 7:e ca hovslagaren tycker det blir bättre för de sluter ju mer på skorna på sommaren då rider man ju oftast mer (: min ponny tappade oxå alltid sina skor innan men med ny Hovslagare har det problemet försvunnit helt! Den senaste skon han tappade var för den hade suttit på i 8,5 vecka och var HELT uppsliten.
Så ser våra vanor ut och vi STOR TIVS med dom (:
Älskar din blogg btw :D

2012-06-15 // 22:28:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback