Dagens ridpass - 20/6 - 12. Erika träning

När vi kom dit var han ganska stissig och småreste sig och dansa runt mamma. Där var ett sto + föl i hagen precis bredvid där vi stod och sen började dom galoppera runt då blev ju Nemo taggad som tusan. Sen i ridhuset började jag leda honom några varv. Han stod blixt stilla, med giraffhals och tittade på sig själv i den stora speglen på kortsidan. Sen när vi började rida så kändes han fin redan från börja. Var kanske lite hård i ytter och fick inte med den sidan riktigt. Då skulle jag släppa innertyglen och ställa utåt så han böjde hela halsen. Jag skulle redan från början skritta över bommarna på långsidan för att han skulle komma igång lixsom. I traven va han fin i formen och munnen ungefär halva passet. Sen börjde han ble hård, kunde inte ens sakta av utan att att som fan i honom och han blev bara längre och längre och tyngde i handen. Han blev något bättre när vi travade av men inte mycket. Han behöver så mycket träning för att komma i hop och bli kortare. Bomövningarna klara han bra. Hade även ganske svårt med att fatta rätt galopp. Övningen var att ta tre upphöjda galoppbommar på ena långsidan i höger varv. Sen snett igenom och hopa ett kryss och byta galopp och sen tre sockerbitshinder på andra långsidan med två galoppspång. För Nemo var det ett och halvt. När jag analysera efteråt tänkte jag att jag skulle höjt händerna, lekt med bettet och drivit på när han hängde så i handen. Det får jag testa nästa pass! Han va ändå duktig med tanke på att han inte är van att åka i väg och va på nya ställen.

Kommentarer från er söta läsare.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback